ads

21 ianuarie 2009

RTP-MF

RTP-MF este un radiotelefon produs in Romania dupa licenta Ericsson, care facea parte din SRA (Svenska Radio Aktiebolaget). Aparatul era realizat la FEMI (devenita IEMI). Prin anii 80, am impresia ca a fost facut si la Electronica industriala. Nu sunt sigur, trebuie cercetat!
Butucanos, greu, realizat din aluminiu turnat sub presiune cu pereti despartitori pentru ecranarea modulelor, scula a facut parte din dotarea Militiei, a Armatei si a Securitatii.
La origine denumirea era; SRA PN74, unde "74" probabil ca este anul in are a fost proiectat.
Este un aparat tranzistorizat, capabil sa livreze 1,5W in benzile joase si 0,8W in VHF. Frecventa de emisie si cea de receptie erau generate de un oscilator cu cristale de cuart, aparatul avand 6 canale simplex sau semiduplex.
Foarte interesanta este conceptia de generare a frecventei: se folosea un oscilator de 10,7 MHZ, pe care se aplica si modulatia FM pentru a fi adaugat la frecventa XO. Astfel, se folosea pentru un canal simplex un singur cristal. La receptie, aparatul avea dubla schimbare de frecventa si SQ bazat pe componenta de inalta frecventa din zgomotul de banda.
Scula misto de muzeu!

Principala problema la acest aparat este tranzistorul de comutare emisie-receptie, T522 (plansa 1c), un BC PNP situat chiar langa comutatorul de volum, pe coltul placutei cu oscilatorul de 10,7 MHz. Acesta are obiceiul sa crape la manipulare prin scurtcircuit intre baza si carcasa (parca, uf, au trecut atatia ani de cand erau visul meu de radioamator si le puneam pe picioare!)
Mai jos sunt si schemele electrice ale aparatului.


4 comentarii:

coti spunea...

Am folosit si eu in armata asemenea caramizi cand se faceau trageri. Asiguram perimetrul poligonului si comunicam intre noi precum si cu ofiterul care conducea sedinta de tragere in eventualitatea in care aparea cate un musafir nepoftit in zona (de obicei ciobani cu turme). La una din sedintele de tragere mi s-a stricat "scula". Ii auzeam pe colegi dar ei nu ma auzeau pe mine. Nu mergea pe emisie... ma gandeam ca s-a stricat PTT-ul si ca o sa iau suturi undeva de la plutonierul de companie :) Ce vremuri...

Adrian spunea...

Erau, impreuna cu husa de piele, un instrument eficient de imobilizare a infractorilor alergati de militieni: se tine de capatul curelei si se invartea ca buzduganul. Infractorul palit in frunce cadea nemiscat. Sau, ca un bolas din preeriile sud-americane, se arunca la picioare. In sectie, era de asemenei util pentru "smulgerea" declaratiilor la faptuitorii recalcitranti.

Anonim spunea...

Da' tu de unde stii?...

Otilia spunea...

"Pe surse"

Postări populare

OnLine logbook YO3HJV

www.hrdlog.net