21 aprilie 2018

CW. "Inceputuri" re-loaded.

In pofida celor afirmate de unii radioamatori mai carcotasi, cum ca CW ar fi practicat de o cateorie de hami lipsiti de cunostintele de limba engleza, am decis ca trebuie sa ma apuc si eu de telerafie.
In ceea ce ma priveste, motivul este unul de ordin practic: imi doresc sa experimentez cu tot felul de echipamente cat mai compacte si portabile si telegrafia (CW) este unul din modurile de a comunica cel mai la indemana!

Pe langa statie si antena ai nevoie doar de un manipulator/cheie si de o pereche de casti. Evident, este nevoie si de ureche si antrenament pentru a receptiona...

O scurta digresiune: am terminat armata in 1990 la Transmisiuni... Acolo am facut Morse "ca Berila", cum se zice in jargonul militar... Am dat examen de clasa a IIa si asta zice in livretul meu.
Totusi, spre rusinea mea, de atunci si pana acum am abandonat problema. In mare masura si pentru ca dupa armata, desi am ascultat prin frecvente una alta, nu am reusit sa ma acomodez cu telegrafia radioamatorilor...
In armata foloseam radiograme cu seturi de 5 caractere pe care le "prindeam" complet detasati, aproape dormind, neinteresandu-ne continutul si codul Z- iar acestea au propria melodie- in timp ce in benzile de radioamatori melodia expresiei este cea care conteaza si trebuie sa si intelegi simultan cu receptia... E ciudata chestia, este ca si cum ai asculta pe cineva vorbind in aromana: prinzi cate un cuvant dar sensul iti scapa.

Sa revenim din scurta digresiune insa...

Primul pas a fost sa imi reamintesc "sunetul muzicii"...
Semnalele telegrafice nu se receptioneaza dupa numarul liniilor si al punctelor si nici nu e prea bine sa practici metoda "americana" cu "dit-dah" in care povestesti, de fapt, ce se intampla in difuzor!
Cel mai bine este sa incepi sa receptionezi semnalele telegrafice ascultand melodia fiecarui semn... Adica sa incepi de la o viteza de la care deja nu mai poti sa numeri cate puncte si cate linii! Asta inseamna cel putin 17-20 semne pe minut, viteza de transmitere a semnului! Importanta chestia asta cu "viteza de transmitere a semnului", o sa vedem mai incolo...
Unele semne au o melodie careia putem sa ii asociem o expresie, cum ar fi "mama-si-cu-tata" pentru "," , "alibaba" pentru "Y" ori "securitatea" pentru cifra "3". "Q" este "casca-pe-cap" iar pentru "L", expresia e oarecum indecenta in termeni civili dar in armata era o realitate incontestabila: "te-prind-te-rup"...


Cel mai la indemana a fost sa caut o aplicatie pentru telefonul mobil, una care sa stie insa sa transmita literele(semnele) la viteza mare insa cu spatiu intre ele, suficient cat sa ma lase sa asociez sunetului o imagine... imaginea literei.
Aplicatia la care m-am oprit dupa ce am testat cam tot ce este in Google play este "Learn Morse" si este scrisa de G0HYN.
Are posibilitatea de a receptiona interactiv (trebuie sa tastati corect semnul primit) dar poate sa transmita si texte si QSO-uri cu metoda Farnsworth, cea in care semnul are viteza reglabila separat de spatiul dintre semne. Cel putin la mine a dat rezultate optime, reamintindu-mi mai repede semnele la viteza mare dar cu spatii ample intre ele decat la viteza mica si "inghesuite".


Dupa o saptamana de receptionat cu ajutorul acestei aplicatii (evident, o pereche de casti va ajuta) am reusit sa descifrez tot alfabetul, inclusiv cifrele si semnele speciale (punctuatie).
Am practicat receptia cam 30 de minute zilnic, in seturi de 3 minute. Nu are rost sa devina plictisitor si nici nu este scopul metodei sa va faca sa adormiti...

Cat despre partea cu transmisul, asta este mai simpla decat receptia...
Intrucat nu am avut chef sa cheltui prea multi bani pe o cheie telegrafica iar Vibroplex-ul meu merge la viteza prea mare pentru mine, m-am gandit sa imi fac o cheie tip paddle.
Acum cativa ani (prin 2012, wow!), mi-am facut un touch keyer bazat pe un circuit specializat de la MicroChip AT42QT.
Din pacate insa, ceva nu ma prea multumeste la el si imi e greu sa spun ce... pur si simplu, nu ma simt confortabil cu el desi raspunde foarte precis.

Asa ca, am zis sa imi fac singur o cheie telegrafica tip single-paddle, bazata pe lagarul de la un hard-disk si alte cateva maruntisuri de prin "cutia cu maimute".

La manipulator am conectat keyer-ul  facut cu un PIC16F628A dupa schema lui DL4YHF (versiunea lui IZ4KBS) - unul din primele mele proiecte cu microcontroller- acum foarte multa vreme si tot atunci a fost incarcat acumulatorul...  Are doua memorii care insa nu pot memora mesaje lungi dar sunt suficiente pentru  apelul general si incheierea de QSO. Keyer-ul permite modificarea vitezei folosind direct cheia CW tip paddle, spre deosebire de versiunea originala, care folosea un potentiometru.

Pentru a-mi fi mai usor sa ma verific la transmitere, am preluat un proiect mai vechi de-al meu, un decodor CW cu autocalibrare a vitezei (bazat pe Arduino) si l-am conectat in paralel cu transceiver-ul, la iesirea keyer-ului.  Asa pot sa verific imediat daca am transmis ce trebuie sau a iesit o prostie... Desigur, e mai mult un moft pentru ca urechea e cel mai bun instrument pentru asa ceva :-)

Bun, deci aveam cam tot ce imi trebuie, mai putin indemanarea slefuita. Am zis totusi sa incerc marea cu degetul si am activat functia BK-IN pe transceiver, adica ce bateam eu in cheie incepea sa fie auzit si in eter... Pentru inceput, am zis sa dau cu circa 30W ca sa pot primi raspunsuri de la statii cu semnale puternice, sa imi fie mai usor la descifrat...

In banda de 40m, 20 aprilie 2018 am dat cateva CQ DX DE YO3HJV. Am auzit o rafala ca raspuns... Brusc, tot ce stiam s-a dus naibii si nu am reusit sa decodez nimic! Era pe la vreo 30 WPM...
Asa ca am batut "???" la vreo 20 WPM si cu spatii generoase intre semne, cu speranta ca statia corespondenta va micsora un pic viteza...  Uitasem pana si de "QRS" (micsorati viteza de transmitere)...

Pe la vreo 24 WPM transmise de celalalt, am reusit sa prind indicativul, UT7LW. Folosind o ciorna pe care mi-o facusem cu cateva expresii, am reusit sa transmit controlul si numele operatorului. Greseli cat cuprinde (HI) dar si faptul ca e prima mea legatura "la cheie" in CW... Din fericire, Geo (UT7LW) a fost intelegator si a avut rabdare sa terminam acest QSO; i-am trimis si un e-mail in care i-am multumit :-)

Apoi a fost ON6KZ Peter dupa care IU5ASA cu care chiar am stat nitel "la taclale" la circa 16 WPM, el lucrand la manipulator clasic (ciocan) si avand o "melodie" frumoasa... 

Cam asta a fost prima zi de CW in eter...




LATER EDIT:

In noapte, tarziu, am facut un test. Am setat puterea statiei pe 0W si am pus pe automat keyer-ul integrat in statie sa transmita "CQ CQ DE YO3HJV DE YO3 HJV BCN MODE K".
Spre surpriza mea, am fost raportat de Reverse Beacon Network in cateva tari din Europa cu semnal foarte bun! Pe 0W statia mea are circa 600 mW iar antena este o antena verticala plasata direct pe sol...






CU AGN DE YO3HJV




Niciun comentariu:

Most viewed posts in last 30 days