09 aprilie 2017

Dipol VHF (UHF) simplu

M-a intrebat un amic ce antena de VHF sa isi faca. Imediat m-am gandit la un dipol deschis, ca varianta optima eficienta/pret.
Ca materiale, am folosit o teava din aluminiu, de 20mm grosime in lungime de 1m si o bara de PVC, tot de 1m lungime precum si o mica platbanda de circa 25mm latime si 1mm grosime in lungime de circa 45mm.

Pentru inceput, am facut suportul (consola) din PVC. Am taiat din bara de PVC o lungime de 30cm si am marcat-o la jumatate. Pe aceasta bucata se vor prinde elementele dipolului.



Restul de circa 70 cm urmeaza sa fie "consola"; la unul din capete am prelucrat-o cu un Dremel astfel incat sa fie concava si sa se imbine pe generatoarea bucatii de 30 cm. 
Am pregatit o mica cantitate de rasina epoxidica cu intarire rapida, am imbinat cele doua bucati si le-am prins cu un holtzsurub.


Apoi, am taiat in doua bucati de cate 50 cm teava de aluminiu si am realizat gaurile de prindere cu o bormasina cu coloana pentru a asigura perpendicularitatea pe generatoarea tevii.


Cele doua bucati de teava de aluminiu se introduc pe bratele suportului in forma de "T" din PVC apoi gaurim si PVC-ul pe tiparul gaurilor din tevile de aluminiu.

Din bucata de platbanda am facut suportul mufei BNC mama cu flansa patrata. Aceasta se prinde cu un surub M4 pe una din tevi, pe gaura realizata la 7mm de capatul tevii. Firul central al mufei se conecteaza la cealalta teava, tot la prima gaura.

Antena se realizeaza in circa o ora cu un cost total, circa 30 lei...

Bratul consolei (circa 70 cm)  asigura instalarea la distanta de cel putin 50 cm (L/4) de un pilon. Atentie insa, pe directia pilonului, diagrama va fi cardioida cu o atenuare de circa 3 db!

Masuratoarea de SWR arata 1:1.2 in banda 118-138 si circa 1:1.5-1:1.6 in 140-146 MHz cu 1:1.6 in 435 MHz, apropiat de simularea in MMANA:


Pentru un acord perfect in 145 MHz, lungimea celor doua elemente ale antenei trebuie redusa la circa 49 - 49.3 cm. Eu le-am pastrat de 50 cm pentru banda aero.

Cum arata antena:

Este pusa cu GND in jos :-) dar merge la fel si invers :-)))








3 comentarii:

Kogulan spunea...

I always visit your blog.it's really informative for us..Thank you.

Motorola Service Chennai, Tamil Nadu

Anonim spunea...

We are urgently in need of kidney donors in Kokilaben Hospital India for the sum of $450,000,00,For more info
Email: kokilabendhirubhaihospital@gmail.com
WhatsApp +91 7795833215

nick spunea...

Tari ăștia cu spitalu' lor :)))

Most viewed posts in last 30 days