06 martie 2024

Programarea unui ESP32 fara Arduino IDE

Placile Arduino deja fac parte din istorie iar hobbystii deja au la dispozitie platforme de experimentare tot mai puternice din punct de vedere al interfetelor oferite.



Espressif a iesit pe piata cu ESP32, un MCU ce incorporeaza periferice IO digitale, ADC-uri de inalta rezolutie si WiFi/BLE, totul intr-un pachet miniaturizat si cu consum extrem de redus ce il face deosebit de versatil pentru proiectele care incorporau pana acum platforma ATMEGA.


Pretul comparabil sau chiar mai scazut al placilor de dezvoltare  bazate pe SOC-ul ESP32 a determinat migrarea multor proiecte spre aceasta platforma iar  IDE-ul Arduino a primit bibliotecile necesare pentru a fi compatibil.


Uneori insa, suntem in situatia de a avea fisierele gata compilate, exportate din IDE Arduino sau alt mediu de dezvoltare si dorim sa facem programarea cu un alt calculator ori am primit fisierele de la altcineva care nu doreste sa faca public codul sursa. 

Cu ajutorul aplicației ESP Download Tool este posibilă încărcarea programelor compilate (fișiere BIN) în ESP.
Acest articol se referă la pregătirea utilitarului și la diferiți parametri necesari pentru transferarea cu succes a acestor fișiere.


Pasul 1, descarcarea aplicatiei ESP Download Tool

Programul este oferit chiar de producatorul Espressif iar descarcarea se face sub forma unei arhive.

Dupa descarcare, dezarhivam fisierele; vom obtine un folder in care se gaseste un fisier .exe si alte subfoldere necesare functionarii aplicatiei.

 


Pasul 2, rularea aplicatiei.

Este de retinut ca aplicatia ruleaza direct, fara a fi necesara instalarea ei. 

Programarea cipului are loc insa pe o interfata UART, seriala, asadar, daca calculatorul nostru nu are port COM nativ sau programarea se realizeaza prin intermediul unui adaptor USB<>UART, este posibil sa fie nevoie sa instalam unele drivere in cazul in care Windows nu le instaleaza automat. 

In general, placile de dezvoltare au deja acest adaptor USB<>UART incorporat in design; in imagine, o placa MCU32 Devkit cu circuitul adaptor CP2102.


Pornim aplicatia ESP Download Tool din executabilul flash_download_tool_3.x.x.exe; se vor deschide doua ferestre; una de tip Terminal (care va afisa datele in timpul operatiunii de upload) si a doua, pentru selectarea tipului de MCU ESP. Cu acest software se pot programa si ESP8266 precum si toata gama ESP32.

 

 

Chip Type: Daca lucram cu un modul ESP32 WROOM (atentie la inscriptia de pe ecranul metalic), atunci selectam
"ESP32-D2WR" iar pentru restul, in marea majoritate a cazurilor putem folosi optiunea generica "ESP32".


WorkMode:  Intotdeauna alegem "Develop". Modul "Factory" este destinat programarii mai multor MCU simultan.

 



Pasul 3, conectarea ESP32 la calculator.

Acum este momentul sa conectam placa de dezvoltare la USB  direct sau prin intermediul adaptorului USB<>UART.

Verificam in Device Manager daca driverul este instalat si functioneaza.

Unele placi de dezvoltare necesita apasarea unui buton in timp ce sunt conectate la USB; acesta este notat "FLASH" sau "BOOT" si nu trebuie confundat cu "RESET" sau "EN"!



Pasul 4, setarile aplicatiei.


Înainte de a selecta fișierele BIN și adresele sectoarelor de memorie, trebuie selectați unii parametri pentru ESP32.
Practic, majoritatea plăcilor ESP32 ar trebui să funcționeze cu următoarele setări:

SPI SPEED: 80 MHz
SPI MODE: DIO
Dimensiunea Flash: 32 Mbit (4 Mbyte)

În plus, trebuie să se specifice portul COM în software.
Viteza de transmisie (BAUD rate) este setată la 921600.
Abia după aceea este necesar să fie specificate căile către fișierele BIN și sectoarele de memorie.


Pasul 5, selectarea fisierelor BIN si a adreselor locatiilor de memorie unde trebuie incarcate.

Programul oferă posibilitatea de a încărca mai multe fișiere BIN în același timp. 

Astfel, nu numai programul propriu-zis, ci și bootloaderul sau partițiile pot fi încărcate în ESP32. 

Deoarece, în principiu, un bootloader este întotdeauna deja instalat pe plăcile de dezvoltare înainte de livrare, in cele mai multe cazuri, acesta nu va trebui încărcat. 

Este suficient să încărcați doar fișierul BIN cu programul principal.

Aria pentru programul principal începe întotdeauna de la:: 0X10000
Ambele câmpuri vor deveni verzi dacă datele au fost introduse corect. 

Cu un clic pe "Start" începe procesul de încărcare. 

Dacă acesta a avut succes, acest lucru este confirmat cu "FINISH" (Terminare). 

De îndată ce se apasă butonul de Reset (sau EN) de pe controler, programul încărcat ar trebui să pornească.

2024, Copyright YO3HJV




 



Niciun comentariu:

Most viewed posts in last 30 days